Hammasrihma vahetamine
Hammasrihma vahetamine
Kui hammasrihm peaks unarusse jäetud hoolduse tõttu purunema, võivad tagajärjed olla katastroofilised. Kui jõuallika kolbidel pole klapisüvendeid, siis võib rihma purunemise järel kolb avatud asendisse jäänud klapid kõveraks lüüa. Mootor saab seejärel tõsiseid kahjustusi ning lakkab töötamast.
Küsi pakkumist
Küsi pakkumist päringu vormi kaudu ning vastame 1h jooksul.
Lahtiolekuajad
- Tööpäevadel: 8:30 – 17:30
- Laupäeval: Kokkuleppel
- Pühapäeval: SULETUD
Hammasrihm ja selle töökord
Ei pea olema autodega igapäevaselt kokku puutuv inimene, et mõista sõidukite regulaarse hooldamise tähtsust ning mõningaid levinumaid hooldustöid. Õli vahetamisest ning pidurite ja rehvidega tegelemisest on ilmselt kuulnud kõik, ent paljude autoomanike teadmata nõuavad paljud sõidukid paratamatult üht väga kriitilist hooldustööd – hammasrihma ning sellega seonduvate komponentide vahetust.
Miks nii? Tegu on äärmiselt tähtsa ja vältimatu ettevõtmisega, mille vahele jätmine võib viia rihma purunemiseni ning halvemal juhul lõppeda tugevate mootori kahjustustega. Vahel vajavad autod rihma katkemisest tingitud kahjustuste tõttu isegi uut mootorit. Selgitame siinkohal täpsemalt, et mis see hammasrihm ikkagi on ning miks ei tohi selle vahetust maha magada?
Koolitatud töötajad
Hoolitseme, et meie meeskond kasutaks kõige tõhusamaid ja modernsemaid töövõtteid läbi regulaarsete koolituste
10 aastat kogemust
Juhtivatel töökohtadel on väga kogenud proffessionaalid
Parim hinna ja kvaliteedi suhe
Mei ei tee oma tööd odavalt. Eelistame teha tööd kvaliteetselt. Ppakume kliendile meeldivat teenindust ja kvaliteetset tööd, mõistliku hinnaga.
Garantii
Teeme oma tööd alati võimalikult hästi, mistõttu anname julgelt oma töödele garantii.
Usaldusväärne partner
Soovime olla kliendile usaldusväärne partner, kelle juurde võib pöörduda nii väikeste kui ka suurte probleemidega.
Kõrge kvaliteet
Teostame regulaarseid majasiseseid kvaliteedikontrolle, mis hoiavad meie kvaliteedi kõrgel.
Hammasrihm ja selle töökord
Kui sa ei tea millal viimati hammasrihm vahetatud on, tee seda võimalusel kohe
Esmajoones on hammasrihma eesmärgiks käitada nukkvõlli, mis omakorda juhib mootori klapiajamit. Klapid jagunevad sisselaskeklappideks ning väljalaskeklappideks, kogu ajami eesmärgiks on aga reguleerida põlemiskambrist läbi käivate gaaside ajastust.
Teisalt on väga paljudes mootorites hammasrihma ülesandeks panna tööle ka veepump ning vahel ka tasakaalustusvõll. Diiselmootorite näitel võime kohata ka hammasrihma poolt juhitud kõrgsurvepumpa.
Kui hammasrihm peaks unarusse jäetud hoolduse tõttu purunema, võivad tagajärjed olla katastroofilised. Kui jõuallika kolbidel pole klapisüvendeid, siis võib rihma purunemise järel kolb avatud asendisse jäänud klapid kõveraks lüüa. Mootor saab seejärel tõsiseid kahjustusi ning lakkab töötamast. Tähtis on hooldamisel ära vahetada ka hammasrihma pingutusrullikud, sest selle pingutus poltide purunemine võib mootoris isegi veel rohkem hävitustööd korraldada.
Mõningatel vanematel või primitiivsematel mootoritel eksisteerib inglisekeeles kutsutavalt non-interference tüüpi ajam, kus rihma katkemisel klapid kolbidega ei kohtu. Sellisel juhul lõpetab mootor lihtsalt töötamise kuniks uus rihm peale pannakse.
Kilometraažipõhine hooldusintervall rihmakomplekti vahetamiseks sõltub täielikult tootjast või mootorist. Enamasti jääb hooldusvälp 50 000 – 150 000 kilomeetri vahele, ent ajaloost on teada ka eriskummalisemaid näiteid, kus hammasrihm tuleb asendada vaid mõnekümne tuhande kilomeetri järel.
Kui tegu on autoga, mille odomeetrile tiksuvad kilomeetrid otsa pigem harva, siis soovitatakse hammasrihma vahetada umbes iga viie aasta tagant. Ajahambale rihm lihtsalt nii hästi vastu ei pea ning ka vähe sõitnud vananenud rihm võib ühel hetkel lihtsalt murduda.
Visuaalsel inspektsioonil ei pruugi hammasrihm kusjuures alati oma kulumisest üldse märku anda, ka väga vana rihm võib esmapilgul tunduvat täiesti normaalses korras olevat.
Rihmaga koos on mõistlik vahetada ka veepump
Hammasrihma vahetuse jooksul ei asendata mitte ainult rihm, vaid ka juht-ja pingutusrullikud ning veepump. See pole küll kohustuslik, ent kui juba süsteem lahti võetakse, on mõistlik ka see kuluosa ära asendada.
Sõltuvalt mootori tüübist ning paigutusest, võib tööprotsessi lihtsus paikneda skaala mõlemates otstes. Näiteks on suurematele põikiasetusega mootoritele või hoopis keskmootoriga sõidukitele raskem ligi pääseda ning vahel tuleb rihmavahetuseks isegi mootor välja tõsta. Mõnel mootoril on suisa mitu hammasrihma, seega enne vahetusse viimist tasub kindlasti varuosade tellimise ning töö maksumuse osas kodutööd teha.
Kui juba tööks läheb, siis peab teostaja jälgima, et mootori võllid oleksid õiges asendis. Nende paikapanemiseks kasutatakse spetsiaalseid tööriistu ning hiljem märgitakse kas mootoriplokile või ajamile ära täpne ajastus. Järeleandmisi seal teha ei tohi, sest valesti paigaldatud hammasrihmal ning ettenähtud ajastusest kõrvakalduv mootor ei tööta kindlasti korralikult.
Alternatiiviks on mootorikett
Nagu eelneva jutu põhjal selgus, siis hammasrihma komplekti vahetusest kõrvale hiilida ei tasu ning kui pole teada, millal seda viimati tehti, siis tuleks see läbi viia viivitamatult. Sedasorti rahaline investeering võib säästa hiljem väga ebameeldivatest kuludest.
Siinkohal tasub veel aga teada, et kõikidel sõidukitel ei olegi hammasrihma. Sama funktsiooni täidab hoopis mootorikett, mis on tavaliselt palju vastupidavam, mootorikette kasutavad näiteks paljud BMW või Mercedese mudelid. Küll aga ümbritseb mootori ketiga autosid müüt, et tegu on täielikult hooldusvaba ja eluaegse lahendusega.
Päris mööda see jutt tõesti pole, sest kett ei nõua sellise intervalli tagant vahetust nagu rihm. On teada näiteid, kus kett pole tähelepanud nõudnud mitusada tuhat kilomeetrit. See-eest tuleb vahel kontrollida, et kett välja veninud poleks.
Kett võib välja venida kas kesise mootori hoolduse või sõidustiili tõttu. Probleemi tekkimise korral hakkab autojuht tundma vibratsioone ning imelikke jõnksusid, põlema võib hakata ka mootorituli. Mootoriketi vahetus on hammasrihma omaga võrreldes muidugi oluliselt kallim ning ebamugavam teostada.